De motorgroet

Even bijkletsen...

Moderator: HoleInOne

De motorgroet

Berichtdoor Noppy » 27 mei 2009 18:11

Motorrijdersgroet
--------------------------------------------------------------------------------
De oorsprong van de motorrijdersgroet ligt in het stenen tijdperk. Er waren toen maar heel weinig motorrijders. Er waren nauwelijks verharde wegen en de wielen waren van steen. Alleen echte bikkels verdroegen de ongemakken van het motorrijden. Wanneer twee zulke bikkels elkaar tegenkwamen, stopten ze, stapten af en lieten elkaar de geopende hand zien, om zo te bewijzen dat ze er geen vuistbijl in hadden verborgen. Zo is de motorrijdersgroet ontstaan.

Winterrijders en softies (ook wel mietjes genaamd). Onder dezelfde moeilijke omstandigheden zijn op de dag van vandaag nog de winterrijders onderweg. Motorrijders zijn oftewel winterrijders of softies. Softies kom je in April in het kantoor van de verzekeringsmaatschappij tegen, waar ze hun afgemelde bike weer aanmelden. Winterrijders daarentegen rijden door. Hun aantal is gering. Als twee winterrijders elkaar tegenkomen zijn ze heel blij en groeten. Vanaf April groeten winterrijders niet meer. Want winterrijders groeten geen softies. Softies herken je daaraan, dat ze in de eerste weken van de lente wild en met twee handen alles groeten wat zich op twee wielen voortbeweegt. Ze zijn zo opgewonden, dat ze vergeten dat iets verderop een bocht ligt. Ze hebben altijd schoon ondergoed aan - je zou eventueel in het hospitaal kunnen belanden.

De verboden groet Het groeten door motorrijders is aan strenge regels gebonden en wordt door beginnelingen terecht als uiterst ingewikkeld ervaren. Het is omgeven door allerlei geboden en verboden. Het bekendste verbod luidt als volgt: Groet nooit een tweewieler die minder als 250 cc cylinderinhoud heeft. Zoiets is geen motor. Wie uit nonchalance scooters of lichte motoren groet, staat voor schut en verliest zijn zelfrespect.

Een aparte categorie: Oldtimers Oldtimers worden in principe vriendelijk en vol bewondering gegroet ongeacht de cylinderinhoud. Oldtimers worden meestal door technisch begaafde oudere heren bereden, de zogenaamde ouwe techneuten. Die worden met respect behandeld. Kom je een ouwe techneut tegen, wacht je af of hij groet. Vanaf de lente tot de herfst groeten velen niet omdat het winterrijders zijn - en winterrijders groeten geen softies.

Het groeten op de autosnelweg Niet geregeld en daarom eigenlijk niet bestaand is de cultuur van motorrijdersgroet op de autosnelweg. Zelfs zeer ervaren motorrijders kunnen niet zeggen of men tegemoetkomende motorrijders over zes rijstroken en de middenberm heen, groeten moet. Rijtechnisch wordt het groeten een probleem bij het inhalen. De klassieke linkerhand wordt door degene die ingehaald wordt, niet gezien. Groet je met de linkerhand voor het lichaam langs naar rechts, denken automobilisten dat je last hebt van een zwerm sprinkhanen of kramp in de onderarm.

De "Rossi-groet" De "Rossi-groet" (zo plat mogelijk op z'n kant, een knie raakt het asfalt) geldt als zijnde zéér riskant. In het algemeen wordt hij als bewijs van extreme stuurkunst gezien, maar het is aan te raden in ieder geval van tevoren schoon ondergoed aan te trekken (zie boven). "Rossi-groet"-rijders rijden uitsluitend op het buitenste profiel en vergelijken met elkaar wie de scherpst afgesleten voetsteunen heeft. Wie de kunst van de "Rossi-groet" niet beheerst en hem toch uitvoert, riskeert zijn allerlaatste, de zogenaamde "Gouden Groet".

Redenen waarom Harley-rijders niet teruggroeten
1. De garantie vervalt als hij een niet Amerikaans produkt groet.
2. Met het dikke leer en de nieten krijgt hij zijn arm niet omhoog.
3. Hij groet uit principe geen rijders, die hun bike al geheel hebben betaald.
4. Hij is bang dat zijn stuur eraf trilt als hij het loslaat.
5. De rijwind zou de nieuwe tatouages eraf kunnen blazen.
6. Hij heeft een eeuwigheid nodig om aansluitend, vanwege de vibraties zijn handvat weer terug te vinden.
7. Hij kan niet onderscheiden of de ander groet of zijn oren dichthoudt.
8. Hij heeft vanwege de vibraties klittenband tussen handvat en zijn handschoen.
9. Hij heeft zojuist in het economisch gedeelte van de krant gelezen, dat Honda voor 60% paticipeert in Harley.
10.Sedert de openbare verkoop van zijn vorige Harley haat hij alle mensen die een hand opsteken.
11.Zijn Bangkok-Rolex zou nat kunnen worden.
12.De linkerhelft van zijn stuur zou gejat kunnen worden.
13.De linkerhelft van zijn stuur werd reeds gejat en nu houdt hij zich aan de kilometerteller vast.
14.Hij houdt met zijn linkerhand zijn rechterspiegel vast om te voorkomen dat die er af trilt.
15.Hij heeft twee handen nodig om met zijn vingers de volgende afbetaling na te tellen.
16.Hij poetst net zijn chromen luchtfilterdeksel.
17.Als hij maar met één hand zijn stuur vasthoudt gaat ie op z'n bek.

Redenen waarom rijders van een Gold Wing niet groeten
1. Volgens het Honda-instructieboekje mag hij zijn stuur pas loslaten als de bike stilstaat, de sleutel uit het contactslot is getrokken, de middenbok is uitgeklapt en de radio uitgeschakeld is.
2. Op het instrumentenpaneel is geen knop voor "automatisch terugzwaaien"aanwezig.
3. Hij is net ingedut.
4. Hij krijgt zijn arm wegens ouderdomsklachten niet meer omhoog.
5. Hij heeft via zijn handy een conferentieschakeling met zijn brooker en de ING-bank.
6. 't Vrouwtje heeft hem verboden vreemden te groeten.
7. Hij is net bezig alle lampjes van zijn "kerstboom" te tellen.
8. Hij sorteert op dit moment zijn CD verzameling.
9. De hand voor de antenne stoort de TV-ontvangst.
10.Hij ruimt net de vaatwasser in.
11.Vanwege zijn Alzheimer weet hij aansluitend niet meer waar hij zijn hand moet laten.
12.Hij vindt aansluitend tussen alle knopjes, lampjes, schakelaars en hendeltjes zijn stuur niet meer.
13.Hij verwisselt juist de batterij van zijn pacemaker.
14.Hij zoekt net in zijn boordcomputer, wat "opgestoken hand van een vreemde motorrijder" betekent.
15.Hij groet wel altijd, maar vanwege de troep rond zijn stuur ziet niemand zijn hand.

Redenen waarom we motoragenten niet groeten:
1. Hij zou kunnen denken dat je het begin van een nazi-groet aan het aanzetten bent en dat is strafbaar in NL volgens art. 137
2. Hij zou je gebaar als verzoek om hulp kunnen interpreteren maar dan krijg je 'm achter je aan
3. Als je 'm achter je aan hebt zou het kunnen zijn dat hij zich stoort aan de hoek van je kentekenplaat en dat is foute boel
4. Tijdens het maken van een wheelie mag je nooit je handen van het stuur halen; dat wordt gezien als een art 5.
5. Groeten van een ambtenaar kan gezien worden als omkoperij / slijmerij, dat is overtreding op basis van art. 177, 178 of 179
Kantelberg FE390

Allways ride on the sharp edge: www.knobbyknife.nl
Avatar gebruiker
Noppy
Moderator
 
Berichten: 2883
Geregistreerd: 18 jul 2005 20:19
Woonplaats: Midden Nederland

Re: De motorgroet

Berichtdoor Hoelio » 27 mei 2009 20:46

:lol: :bounce:
De optimist verkondigt dat we in de best denkbare wereld leven, de pessimist is bang dat dit waar is...
Avatar gebruiker
Hoelio
Site Admin
 
Berichten: 3196
Geregistreerd: 24 okt 2005 11:36
Woonplaats: Best

Re: De motorgroet

Berichtdoor jazz » 30 mei 2009 22:13

10.Hij ruimt net de vaatwasser in.

:lol:

Ik groet elke motorrijder. Als ik er zin in heb.
Zelfs harley's, motorkippen en sommige schakel brommerrijders (die later motor gaan rijden)
Supersports groet: kort rechtervoet optillen als je boven de 180 in een bocht zit.
Avatar gebruiker
jazz
 
Berichten: 760
Geregistreerd: 26 nov 2007 20:20
Woonplaats: Randstad


Keer terug naar Koffiecorner

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron