Mijn nieuwe brommer...

Even bijkletsen...

Moderator: HoleInOne

Mijn nieuwe brommer...

Berichtdoor Noppy » 16 okt 2011 19:06

Gelukkig zit er nog steeds een streepje geel in: een Husaberg FE390.

Ik had al eens eerder op de motor van JW mogen rijden. Toen was ik nog niet verkocht.

Ongelukkigerwijs op de motor van Ap mogen rijden.

Zo mooi uitgebalanceerd in de bochten. Supervering!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

45 Uurtjes op de klok, de kop is er vast af...
Kantelberg FE390

Allways ride on the sharp edge: www.knobbyknife.nl
Noppy
Moderator

Re: Mijn nieuwe brommer...

Berichtdoor hightower » 16 okt 2011 21:12

Mooi man! 8)
Kan me in de keuze vinden, ik vind het ook mooie en goede fietsen. Zou als ik van de gele koorts genezen ben zeker overwegen, of de kawa 450.....
Maar veel plezier met de husa :!:
hightower
Forumsponsor 2012

Berichtdoor Hoelio » 16 okt 2011 22:39

Skon fietske Nop, plezier d'rmee!!!
De optimist verkondigt dat we in de best denkbare wereld leven, de pessimist is bang dat dit waar is...
Hoelio
Site Admin

Berichtdoor TurboTeunis » 17 okt 2011 00:57

Mooi man. 8)
Je blijft kijken naar die dingen.
Ze hebben bijna alles net even anders gedaan dan de doorsnee Japanner.
(is niet in alle gevallen beter,maar toch...) :roll:
Farmers feed the world
TurboTeunis

Berichtdoor Noppy » 17 okt 2011 06:52

Ze zijn goed betrouwbaar, waarschijnlijk omdat de luchtinlaat zo lekker in de luwte zit. De doorwadingsspeling is ook veel groter; bij mijn RMZ zaten er twee gaten 10 cm onder de buddy. Niet erg handig.

Ik heb 'm helaas niet off-road proef kunnen rijden, maar ben heel benieuwd!
Kantelberg FE390

Noppy
Moderator

Berichtdoor w0utje » 17 okt 2011 08:40

Dat zit wel goed, zeker met de v.laar vering die is echt super!
Vriend van me heeft dat op zijn 570, zo straks als dat rijdt.
w0utje

Berichtdoor Grandia » 17 okt 2011 19:48

Wat is nu precies het verschil tussen de 390, 450 en 570, behalve de cilinderinhoud?
Op papier wegen ze evenveel, dus waarom zou je dan voor minder cc's gaan?
Grandia

Berichtdoor E-Jay » 17 okt 2011 19:51

Van harte gefeliciteerd; een nagenoeg perfecte motor. Zie je dit weekend, enne; ik durf het bijna niet te vragen, maar...
E-Jay

Berichtdoor Noppy » 29 okt 2011 08:43

Grandia schreef:Wat is nu precies het verschil tussen de 390, 450 en 570, behalve de cilinderinhoud?

http://www.youtube.com/watch?v=20Nz3bRE2j0" onclick="window.open(this.href);return false;

Gewicht van de zuiger en krukas geven bij de grotere boringen een hoger gyroscopisch effect; minder makkelijk indraaien of zelfs omklappen op single track.

In het bovenstaande filmpje wordt daar wat van uitgelegd.

Hieronder een uitleg van een rijder die in 2009 deze motor uitgeprobeerd en uiteindelijk ook gekocht heeft:

http://forums.dirtrider.com/70/7583409/ ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Het enige dat ik kan zeggen is dat het echt waar is.

Op de Brabo600 had ik graag meer dag gehad. Nagenoeg geen spierpijn, terwijl ik er harder tegenaan gegaan ben. Vooral op singletrack, helemaal vertrouwen op de banden/vering en proberen, ik zeg proberen in iedere serieuze bocht hard op het gas te gaan en wheeliend de bocht uit. Dat lukt nu in 30% van de gevallen.

Terwijl ik geconcentreerd was op de singletrack voor me was ik lekker aan het gooien en smijten. Het voelt als een tweetakt. En ineens shit. Iemand heeft de singletrack afgegraven en een soort irrigatiegat / geul gegraven en erin lag iets van een jerrycan. Dat was gelijk ook het begin van de volgende bocht en mijn snelheid was veels te hoog om te remmen. Gas er op en een beetje springen. Motortje omklappen met het voorwiel omhoog en achterwiel misschien 1 cm boven de grond. Die motor gaf geen krimp en het leek als vanzelf sprekend.

Met mijn RMZ had het misschien kunnen lukken, maar met mijn DRZ zeker niet. Althans, niet op die snelheid. Dit gaf echt heel veel vertrouwen. Husability-momentje. Met de 390 iets makkelijker dan met de 450, vermoed ik.

Nadelen: die zijn er ook. Het ding is aan de achterkant niet op te tillen. Niet alleen door de onhandig geplaatste handgreep, maar gewoon omdat het ding achter loeizwaar is. Leg je hem neer op één oor, dat til je 'm weer net zo makkelijk op via het stuur als de RMZ. Hoe dat nu in elkaar steekt snap ik ook niet. Ik ga iig de accu vervangen door een Li-ion en zien dan hij weer tilbaar wordt.

Injectie: mocht het stuk gaan dan moet je echt een kopietje van het WPH met errorcodes onder je buddy geplakt hebben, anders ben je de klos :lol:

Vering: ik had feitelijk een modeljaar 2011 moeten kopen, die had closed cartridge vering. Die slokt makkelijker de extreem grote gaten achter elkaar weg. Maar ja, het is altijd mooi om iets te verlangen te hebben, toch?
Kantelberg FE390

Noppy
Moderator

Berichtdoor M@rco » 29 okt 2011 09:36

Veel plezier ermee !
Hou het glimmende gedeelte boven :mrgreen:
M@rco

Berichtdoor Noppy » 30 okt 2011 00:34

Dank je.

http://vimeo.com/16462255" onclick="window.open(this.href);return false;

Moet je dit zien. Vanaf Lap 4 wordt het werkelijk interessant.

Levert hij daar strijd met een DRZ? Of een RMZ?
Kantelberg FE390

Noppy
Moderator

Berichtdoor E-Jay » 30 okt 2011 10:44

Die paar km op je 390 bij de Brabo waren overigens net genoeg om toch weer even te voelen dat er nog wel wat ontwikkelingstijd zit tussen de Dr-z en deze Husaberg. Heel fijn machine. Smaakt naar meer, helaas :scratch:
E-Jay

Berichtdoor Grandia » 19 nov 2011 12:26

Noppy schreef:
Grandia schreef:Wat is nu precies het verschil tussen de 390, 450 en 570, behalve de cilinderinhoud?

Gewicht van de zuiger en krukas geven bij de grotere boringen een hoger gyroscopisch effect; minder makkelijk indraaien of zelfs omklappen op single track.

Dank voor het filmpje en je uitleg.
Grandia

Berichtdoor Hoelio » 19 nov 2011 13:16

Ik dacht dat dat alleen bij Moto-Guzzi's zo was... :scratch:
De optimist verkondigt dat we in de best denkbare wereld leven, de pessimist is bang dat dit waar is...
Hoelio
Site Admin

Berichtdoor Noppy » 26 aug 2012 10:07

Zo, nog even een update hoe het met de Zweedse gaat. Hij staat nu op 110 uur, kocht 'm bij 39.

Het gaat nog heel erg goed (knock on wood :lol: ). Heb wel preventief de accu vervangen, omdat er dus geen back-up kick-starter op zit. Het is een Shorai Li-nogwat geworden. 40% lichter, maar wel met 30% meer startcapaciteit dan de standaard Li (die ook niet slecht is). In februari mogen uittesten tijdens de Enduro de Condroz bij -17C. Knopje drukken en lopen, beide dagen. Best wel wat andere brommers met startproblemen daar in die kou, ook een injectiemodel.

Zitten er ook nadelen aan de Husa? Ja, klein ongemak. Er zit in het waterpomphuis een klein inspectiegaatje. Als je waterpomp lek gaat dan loopt de koelvloeistof en/of de olie uit dat gaatje. Maar er komt ook stof mee naar binnen wat een slijpende werking heeft op de keerring. En bij mij is hij nu dus lek. Husaberg dealer zegt dat dit niets te maken heeft met dat gaatje; de keerringen worden volgens hem na verloop van tijd (zeg iedere 3 jaar) gewoon hard en sluiten dan niet meer goed af. Ik verlies nu een 1/4 L per dag, dus er zit genoeg KV in voor 4 dagen :D

Verder doe ik elke 10 uur de olie. Deze stinkt niet meer naar benzine zoals bij de RMZ, ruikt ook niet verbrand. Klepspeling moet ik nog een keer meten maar daar hoeven we bij deze Husa niet paranoia over te doen. Gewoon na iedere rit je luchtfilterje wisselen is de garantie op een lange klepstelinterval.

Wat is er tot nu toe stuk gegaan?

- Voorremschijf krom gereden op rotsblok. Toen maar V + A een diskprotector gekocht (achter ontbreekt die dus terwijl die wel af-fabriek op een DRZ zit)
- Handvaten zijn versleten, moeten vervangen worden
- Koppelingsplaten zijn waarschijnlijk aan vervanging toe, moet ik nog meten
- Buts in achtervelg door rotsje op Baja300, nooit gezien, niet gevoeld. Is er vakkundig uitgeperst.
- Vlotter van benzinenivo is stuk, reservelampje brandt nu altijd (binnenkort komt er een achtertank bij, dan vlotter maar eens vervangen)

Injectieproblemen?

KTM en Husa staan momenteel bekend om hun injectie(verstoppings)problemen. Tussenfilters, pompen, injectoren. Er slibt vanalles dicht met prut waarvan niemand echt weet waar het nu precies vandaan komt. Residu van het gietproces, residu van de oplossende binnenkant tank (beschermingscoating), de kern van de leidingen door Ethanol-toevoeging? Niemand die het weet het hoe het precies komt.
Kantelberg FE390

Noppy
Moderator

Volgende

Keer terug naar Koffiecorner